Overlord | The Disappearance | Hustle – Paul Glass & Robert Farnon (1975 | 1977 | 2000/2014)


TitleOverlord | The Disappearance | Hustle
ComposersPaul Glass & Robert Farnon
Label: Kritzerland [KR 20025-0]
Rating: 5/5
Kritzerland often surprise it’s fans with unexpected releases. Here we got Stuart Cooper’s “anthology” – 3 scores on 2 CDs with music by really talented composers.

Overlord (1975) gives us a great opportunity to discover quiet different Paul Glass. While he is best known for his innovative sound, here Mr. Glass provide mostly “traditional” score with great main theme, which repeats during film. The music sounds very effective – as film is combination of new & archives footage, music play in both neutral and dramatic role.

The Disappearance (1977) is another great example of Mr. Cooper’s great taste in music. Robert Farnon, who used Ravel’s Piano Concerto in G major as basis provide great sound – we get lyric & suspense music at same time. The score is short (less than 20 min.), but every note is in right place – after first listening you need to listen it at least two time more, ’cause only after several listening you can understand the entire depth of composer’s intent.

Hustle (aka A Sordid Affair) (2000) is neo-noir TV-movie. Maybe we need to stop just after this words, ’cause everyone knows, that he will see in neo-noir movie - fatal beauty, double crosses, unpredictable final… Here we get something different – the music by Paul Glass. Of course, Mr. Glass used some neo-noir “canons” – “sexy” and memorable sax theme for main heroine,  blues & jazzy motives, mysterious music for suspense scenes. But the main difference is in combination of both melodic & atonal tunes, which Maestro Glass provide masterfully. Main theme is so effective, that I promise – you’ll not forget it.

All 3 scores was released by Kritzerland 2 weeks ago as fantastic 2 CD-set. It’s really great deal – 3 absolutely different movies, 2 composers, who provided different music. But in same time this music have something in common. Something that force you to listen it again and again, and each time you’ll discover something new – interesting tune (which you didn’t notice at first time), hidden trait etc. This is really good album and worth its money for the last cent.


Лейбл Kritzerland достаточно часто удивляет своих поклонников неожиданными релизами. Сегодня мы поговорим об “антологии” Стюарта Купера  - 3 саундтрека на двух CD от двух действительно талантливых композиторов.

Повелитель (1975) дает нам прекрасную возможность открыть для себя абсолютно иного Пола Гласса. Хотя композитор больше известен благодаря своему инновационному подходу к звуку, здесь перед нами «традиционный» саундтрек, с величественной заглавной темой. Музыка звучит очень эффектно – так как фильм представляет собой сочетание новых съемок и архивов кадры, задача у музыки колоссальна – она должна одновременно играть и драматическую, и нейтральную роли (чтобы сохранить эффект документальности).

Исчезновение (1977) является еще одним примером отличного музыкального чутья у Стюарта Купера. Роберт Фэрнон, который использовал фортепианный концерт соль мажор Равеля как основу, сумел создать потрясающий саундтрек - мы получаем  как лирическую, так и саспенс музыку, основанную, в общем-то, на одной и той же мелодии. Сам саундтрек короткой (менее 20 мин.), но каждая нота находится там, где нужно - неслучайно после первого прослушивания появляется желание переслушать музыку снова и снова. И действительно, только после нескольких прослушивания вы сможете понять всю глубину творческого замысла композитора.

Двойная подстава (2000) – телевизионный нео-нуар. Возможно, на этом и стоило бы остановиться, потому что всем известно, что нас ожидает в фильме нео-нуар – роковая красавица, двойной обман, непредсказуемый финал… Но здесь мы получаем что-то, что отличает фильм от своих “собратьев” – музыку Пола Гласса. Конечно, Гласс использовали некоторые каноны жанра – “сексуальную” и запоминающуюся тему (разумеется, с солирующим саксофоном) для главной героини, блюзовые и джазовые мотивы, таинственную музыку для саспенс-сцен. Главным же отличием является потрясающая комбинация мелодических и атональных мелодий, которые Маэстро Гласс мастерски использует на протяжении всей картины. Главная тема настолько запоминающаяся, что я обещаю – вы не сразу ее забудете.

Все 3 саундтрека были выпущены Kritzerland 2 недели назад. Издание действительно отлично - 3 абсолютно разных фильма, 2 композитора, которые написали абсолютно разную музыку. Но в то же время у этой музыки есть нечто общее. То, что заставляет вас слушать ее снова и снова, и при этом каждый раз открывать для себя что-то новое – интересный ход в мелодия (который вы почему-то не заметили в первый раз), скрытый штрих и т.д. Это действительно хороший альбом и стоит своих денег вплоть до последнего цента.


Track-list

Disc 1

OVERLORD (Music Composed and Conducted by Paul Glass)

1. Premonition (02:07)
2. Tom (01:09)
3. A Long Walk (01:17)
4. Prisoner (02:23)
5. The Fall (02:30)
6. “We Don’t Know Where We’re Going” (01:03)
(by Noel Gay/Ralph Butler)
7. Corfe Castle/A Kiss (03:03)
8. “We Don’t Know Where We’re Going” (03:26)
(sung by Nick Curtis)
9. Called Away/Waiting to Go (01:46)
10. Preparing the Dead (02:07)
11. Premonition/Sacrifice/End Title (06:48)

Alternates
12. 3M1 (01:08)
13. 8M3X (02:15)
14. “We Don’t Know Where We’re Going” (03:42)
Instrumental Version
(by Noel Gay/Ralph Butler)
15. 8M2 (02:49)

THE DISAPPEARANCE (Music Composed and Conducted by Robert Farnon)

16. The Disappearance/Burbank Called (02:00)
17. From the First (01:56)
18. Cheever (00:23)
19. You Need Me (02:36)
20. Arrival/Anger/Name the Shy (01:26)
21. Memory/You’re My Wife (02:14)
22. Follow/Personal Touch (02:36)
23. Don’t Ever Stop (02:38)
24. Death Us Do Part/End Credits (03:10)

Includes Ravel’s Piano Concerto in G major

Disc 2

HUSTLE (Music Composed and Conducted by Paul Glass)

1. Main Title (Maya’s Theme) (02:12)
2. Cash, Cash, Cash (02:08)
3. Meeting (02:20)
4. Gifts (01:43)
5. You’re Beautiful (01:24)
6. I’ll Call (02:29)
7. Maya’s Theme (00:57)
8. Makeover (02:56)
9. The Gaff/Portrait (03:00)
10. Partners/Who Are You? (01:58)
11. Dizzy/Double Cross/Handle Her (03:16)
12. People Kill People (02:19)
13. Goodbye Corinna/More Than Money/Playing Us (02:13)
14. Police/You’re Dead (01:47)
15. Best Interest/Have a Good Life/End Title (Maya’s Theme) (04:51)

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: